Wednesday, August 8, 2007

مرايا محطمة (1)...


المرآة الأولى:
برنامج العاشرة مساء عادة يتسبب لي بجرعة اكتئاب عالية...ولذا فقد قررت مقاطعته فترة...وشاهدته اليوم و تجاوز الاكتئاب اليوم حد الإفراط بخبر وقوع مصر في المرتبة ال 36 للدول الأكثر فشلا في العالم ...هذا هو اسم التقرير الدولي ..الأسوأ من التقرير السيء أصلا تعليق عينة من الشارع عليه...طبعا من قال أنهم جاملونا بهذا الرقم لم يبالغوا اما من قالوا ووجوههم تنطق بشقاء السنين أننا نعيش أرغد عيشة وأنها لم تصل حد أن نوصم بالفشل..هؤلاء حقا أصابوني بالغثيان..ليس لكذبهم فقط بل لغيبوبتهم التي طالت سنين...
تضمن البرنامج تقارير أخرى مثيرة للشجن..مظاهرة بضاحية من ضواحي المعادي تشكو عدم وجود مياه منذ ست سنوات...فاض اليوم صبرهم فتظاهروا وقطعوا الأوتوستراد كما ذكر التقرير لنصف ساعة...فرقتهم سيارة مياه أرسلتها الحكومة فلهثوا وراءها ليملؤوا عبواتهم...لكثرة ما في التقرير من مصائب لن أسرد ما أزعجني فيه تحديدا.
تقرير آخر تناول مولد السيدة زينب(اليلة الكبيرة)وزاد وأفاض فيما يحدث هناك من مظاهر الاحتفال وغالبيتهم فقراء...أضافوا الجهل إلى مصيبة فقرهم...ما علينا

المرآة الثانية:
أمس وبسبب صرصار كبير بغيض ظهر على ركبتي فجأة في ظلام الليل الدامس كدت أموت رعبا ولم أنم حتى لحظة كتابة هذه السطور..أتعجب الآن فعلا...كيف ينام أطفال العراق وفلسطين وغيرها من دول القنابل والرصاص؟؟؟ ...

المرآة الثالثة:
يبدو أنني سأقاطع مصدري الأخير لمتابعة أخبار الدنيا...جريدة الدستور وبعيدا عن كمية السواد التي بها...سواد حقيقي لا أدعي أنهم يبالغون أبدا...ما يغضبني هو صفحة مدونون ومدونات..ومحررها عبد المنعم محمود صاحب مدونة أنا إخوان..فمع اتفاقي مع فكره وقضيته كشخص..لكن عمله كمحرر صحفي من وجهة نظري يتطلب منه عدم التحيز في اختيار ما ينشره من نماذج للمدونات فبعيدا عن أن معظمها سياسي فهي موجهة باتجاه واحد...كما أننا لا نشكو قلة مدونات حتى يتكرر النشر لأكثر من أسبوعين متتاليين لأسماء معينة.
وتبقى في المرايا زوايا أخرى محطمة...

4 comments:

محمد العدوي said...

مين عديم النظر اللي قال علينا ان احنا فشلة .. ألم يعلموا ان الفشل طريق النجاح وان يا ما عيال اتكعبلت وهي بتمشي وأن اللي يجيب في سيرة اخوه بالبطال يبقى حاجة وحشة .


هو صحيح الجنيه المصري كان بجنيه دهب بحاله وكان المثقف المصري هو محط انظار نص الدنيا وكان العالم المصري وكان يا ما كان وأن دا كله راح يوم ما اتأمم جروبي .. بس يعني فشل ايه اللي بيتكلموا عليه .

انتوا مش شايفين المشاريع اللي بتبرق ( من الغيظ ) في شرق البلد وغربها .. مصانع كانت وليدة بتحبي في الستينيات بقى عرجاء شوهاء في العهد الميمون .. فشل دا استغفر الله .. أبدا . دا شلل أطفال ومنظمة الصحة تعمل جاهدة علشان تستأصله ..



صرصارك بقى يزورني كل ليلية وانا رايح انام .. بحس انه من نعم ربنا انه الواحد وقت ما بيحب ينام بيلاقي جدران وفراش وغطاء وباب مقفول يشعره بأمان .. وفي الدنيا من لا ينام إلا إن طغى عليه النوم ويصحوا عند أول حركة ..


المراية التالتة بقى شان داخلي بجريدة الدستور وأنا مبتدخلش في حرية الصحافة ان شالله تمشي على حل شعرها .. يا جاي على الصحافة يا ندمان ..




كل الود

تــسنيـم said...

ليه شايفاها مراية محطمة.. هي لا محطمة ولا معظمة ده واقع احنا بنهرب منه يا أندلس..

يلا مش مهم said...

انا اسف تعليقي ليس له علاقة بالمضمون قوي

بس انا عندي تصور معين وهو
ان نص بنات مصر بيجروا من الصراصير لاثبات الرقة والانوثة
ونصف شباب مصر يجري وراء الصراصير بالشبشب لاثبات الشجاعة والقوة والرجولة

ويللا مش مهم

أندلس said...

والله ما جريت منه انا اتجمدت
المسافة اللي بيني وبينه لم تعطني مجالا للحركة
كان على ركبتي

هو لسة في رجالة بتجري ورا الصرصار بالشبشب؟؟؟
عندنا بيجروا قبلنا يا فندم